Spory z bankami stały się codziennością w polskim wymiarze sprawiedliwości. Kredytobiorcy coraz częściej dochodzą swoich roszczeń na drodze sądowej, jednak droga do wygrania sprawy może być wymagająca. W tym artykule omówimy najczęściej popełniane błędy przy składaniu pozwu przeciwko bankowi, oraz zastanowimy się, czy negocjacje z bankiem warto prowadzić samodzielnie, czy lepiej skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika.
Pozew przeciwko bankowi – najczęstsze błędy
1. Brak odpowiedniego przygotowania dowodów
Jednym z największych błędów podczas składania pozwu przeciwko bankowi jest brak przygotowania niezbędnej dokumentacji mającej na celu udowodnić żądania dochodzone pozwem. Są to przede wszystkim umowa kredytu zawarta pomiędzy kredytobiorcą a bankiem, regulaminy oraz aneksy do umowy kredytu, zaświadczenie banku o historii spłaty kredytu. Dokumenty, które są powoływane w pozwie jako dowód w sprawie muszą korespondować z żądaniem pozwu, tak co do kwoty głównej jak i odsetek. W innym przypadku sąd może przyjąć, że nie udowodniliśmy pewnych faktów, co może skutkować oddaleniem pozwu.
Co istotne, wszystkie istotne dla sprawy dowody powinny być powołane w pozwie, zasady procedury cywilnej są rygorystyczne i przewidują możliwość uzupełniania materiału dowodowego, tylko w wyjątkowych sytuacjach.

2. Błędne określenie żądania pozwu
Pozew przeciwko bankowi jest sformalizowanym pismem procesowym. Przed złożeniem pozwu konieczne jest dokładna analiza umowy kredytu celem stwierdzenia czy dana umowa zawiera niedozwolone postanowienia – a także czy waga naruszeń banku w konkretnym przypadku umożliwia sformułowanie żądania stwierdzenia nieważności umowy kredytu, czy też skutek naruszeń banku powinien zostać oceniony inaczej.
Właściwe określenie skutku w postaci nieważności umowy kredytu, powinno pociągać za sobą precyzyjne określenie żądania o zapłatę.
W kontekście powyższego, niezwykle istotnym jest określenie, któremu z kredytobiorców przysługują dane roszczenia. Sytuacja robi się tym bardziej skomplikowana im więcej zmian po stronie kredytobiorców w trakcie wykonywania umowy. Dla właściwego określenia kręgu powodów i zakresu ich roszczeń znaczenie mają takie okoliczności jak związek małżeński, rozdzielność majątkowa, rozwód, śmierć kredytobiorcy, zwolnienie z długu, i wiele więcej. Sąd jest ściśle związany żądaniem pozwu, co oznacza, że niewłaściwe sformułowanie żądania pozwu może mieć dla kredytobiorców dotkliwe konsekwencje.
3. Wymogi formalne pozwu
Kodeks Postępowania cywilnego zakłada konieczność spełnienia szeregu warunków formalnych, aby pozew mógł być przyjęty do rozpoznania, tak by sąd w ogóle mógł przejść do jego merytorycznej oceny. Brak spełnienia choćby jednego z warunków powoduje, że sąd zwraca pozew do nadawcy, nie przechodząc do rozpoznania sprawy.
Przykładem koniecznych elementów pozwu jest:
- podanie wartości przedmiotu sporu,
- złożenia opłaty sadowej we właściwej wysokości,
- złożenia odpowiedniego określenia żądania,
- oznaczenie daty wymagalności roszczenia,
- wykazanie szeregu faktów, które stanowią jego podstawę.

Czy warto negocjować z bankiem bez pomocy prawnika? Analiza ryzyk i korzyści
Negocjacje z bankiem mogą być skutecznym sposobem na uniknięcie długotrwałego procesu sądowego. Jednak czy warto podejmować je samodzielnie?
Ryzyka związane z samodzielnymi negocjacjami
Brak znajomości przepisów i brak specjalistycznej wiedzy kredytobiorców mogą doprowadzić do podpisania niekorzystnej ugody. Banki korzystają z usług prawnych świadczonych przez profesjonalnych pełnomocników, którzy działają w imieniu i w interesie banków, nie kredytobiorców. Niedostateczna wiedza kredytobiorców, brak umiejętności negocjacyjnych oraz nieznajomość przepisów i aktualnego orzecznictwa mogą stanowić przewagę dla banku. Kredytobiorcy, którzy działają samodzielnie, często nie dostrzegają niekorzystnych postanowień zawartych w ugodzie przygotowanej przez bank i nie znają ich późniejszych konsekwencji prawnych i finansowych. Wsparcie doświadczonego pełnomocnika zwiększa szanse kredytobiorcy na uzyskanie jak najkorzystniejszych warunków ugody. Pełnomocnik przejmuje ciężar negocjacji, niwelując przewagę banku, a jednocześnie wskazuje istotne okoliczności, fakty oraz odpowiednie przepisy, wzmacniając pozycję kredytobiorcy w rozmowach.
Jak uniknąć błędów i zwiększyć szanse na sukces?
Pozew przeciwko bankowi to poważne wyzwanie, ale przy odpowiednim przygotowaniu i wsparciu profesjonalnego pełnomocnika można osiągnąć satysfakcjonujący wynik. Należy unikać najczęściej pojawiających się błędów, takich jak:
- braki dowodowe,
- nieopłacenie pozwu
- niewłaściwe określenie roszczenia.
Należy też zastanowić się, czy samodzielnie prowadzone negocjacje bez pomocy profesjonalnego pełnomocnika nie będą stanowiły zbyt dużego ciężaru i czy doprowadzą do satysfakcjonującego rozwiązania sporu. W wielu przypadkach pomoc profesjonalisty może okazać się niezbędna, aby skutecznie osiągnąć zamierzony cel.